Så skickar du nyhetsbrev på bästa sätt

Många företag använder sig av e-postmarknadsföring i form av nyhetsbrev eftersom det är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att driva trafik till en hemsida. Dessutom hjälper utskicket till att stärka ett företags varumärke. Däremot är det många av dessa utskick som blir olästa eller tas bort direkt. Med några smarta tips kan du skapa engagerande nyhetsbrev som ger mervärde till läsarna och därmed hjälper dig att öka konverteringen.

De flesta som har en e-postadress får dagligen utskick av företag, organisationer och annat. Många av dessa mejl öppnas aldrig. De få som öppnas lyckas oftast bara behålla läsarens uppmärksamhet i några få sekunder. Anledningarna kan vara flera, bland annat att nyhetsbrevet oftast är utformat på ett oengagerande sätt, tidpunkten för utskicket är fel eller innehållet passar inte målgruppen.

Skapa snygga nyhetsbrev enkelt

Det räcker inte med att skicka ut ett nyhetsbrev, utan det krävs en strategi. Du som företagare måste planera innehållet och skapa en snygg design som representerar varumärket. Dessutom är det viktigt att följa upp utskicket för att förstå vad målgruppen gillar, vad de klickar på och vad som behöver förbättras i framtida utskick. Designen måste vara tilltalande för att det ska vara lätt för läsaren att ta till sig informationen i nyhetsutskicket. De flesta företagare är inte experter på mejldesign och liknande. Därför kan det vara bra att använda sig av någon av de smarta tjänsterna som erbjuder färdiga mallar och annan service gällande nyhetsbrev. Rule är en mycket omtyckt service som hjälper dig skapa skräddarsydda nyhetsbrev som hjälper dig att komma närmare dina kunder. Du kan testa deras digitala nyhetsverktyg helt gratis. Rules tjänster inkluderar bland annat:

  • Mallar och drag-och-drop-funktion för att skapa snygga nyhetsbrev.
  • Mailutskicksprogram som gör det lätt för dig att skicka nyhetsbrev till kunder och prenumeranter.
  • Verktyg för att följa upp statistik i realtid. Statistiken kan även kopplas till Google Analytics så att du enkelt kan få värdefulla insikter, följa upp utskicken samt skapa strategiska nyhetsbrev i framtiden.

Nyhetsbreven via Rule är såklart mobilanpassade vilket är viktigt i ett digitaliserat samhälle där en stor andel av befolkningen använder mobilen dagligen. Den svenska internetstiftelsens rapport visar att alla målgrupper använder sig av internet i mobilen i en mycket stor utsträckning.

Skicka nyhetsbrev som engagerar

Nyckeln till framgång med e-postmarknadsföring är nyhetsbrev som mottagaren faktiskt vill läsa. Det innebär att innehållet måste vara väl genomtänkt och passa målgruppen. Nyhetsbrevet är en viktig del av marknadsföringen och bör representera företaget samtidigt som det ger mervärde till läsaren. Exempelvis kan du göra ett nyhetsbrev om nya lanseringar, nyheter inom branschen eller ett kul erbjudande till läsarna. Det finns egentligen inga gränser för vad du kan fylla ditt nyhetsbrev med, men tänk på att du skickar ut det för läsarens skull. Om du vill att läsarna ska öppna nyhetsbrevet och läsa det så krävs det att det är tillräckligt tilltalande. Engagerande bilder och ett så kallat “call-to-action” är bra att inkludera i brevet. Call-to-action, som ibland förkortas som CTA, är ett sätt att uppmana läsaren att agera på något sätt. Det kan exempelvis handla om att klicka på en länk till ett erbjudande. Förhoppningsvis leder ditt nyhetsutskick till att många läsare klickar på länken vilket leder till ökad konvertering.